Skadeforebygging med GPS hos FC Barcelona!

Her er gjengen på stranden, fra venstre: Hugo (Australia), meg, Geoffrey (Canada) og Alfred (Sverige)


Med 3 dager igjen kjente vi alle at de to første modulene hadde gått kraftig inn på oss, både teoretisk og integrering mot praksis! Med mange nye, sterke inntrykk, og ikke minst mye faginnhold, var det viktig å være nøye på restitusjon mellom dagene. Dette måtte jeg dog være meget tydelig på ovenfor min Kasakhstanske kulekastende venn på 2,05 meter som spilte av øst-europeiske krimserier for hele gangen. Med en god overtalelsesteknikk og med et smil på lur, var Kasakhstaner'n kompis og vi fikk oss god søvn igjen!

Alt lå til rette nå for et av flere høydepunkter med modulene: Skadeforebygging og fysisk trening i regi av FC Barcelona!

Dag 5 - Skadeforebygging hos FC Barcelona og avansert kampanalyse

Denne dagen var en dag preget av stølhet og stivhet og muskler og ledd etter den knallharde fotballøkten dagen i forveien (endog stølheten ikke hadde satt sitt verste preg enda). Men med et smil og 2 espressoer innabords var vi klare for en ny og lærerik dag ved idrettsfakultetet til Universitetet. Jeg satte meg som vanlig ganske nær for å få med meg hver minste detalj som kunne gå an. Vi begynte dagen med videreføring av kampanalyse fra dagen i forveien, og satte standarden med en god workshop hvor vi diskuterte timing og innhold for analyse av motstander og presentering av dette. Vekten av diskusjonene gikk inn på hvordan vi tilpasser pre- og post-analyser inn mot forberedelsene til neste kamp, og hvordan vi kan basere ukene på analysearbeid for maksimering av prestasjoner. Dette utspilles tydeligst mellom type 1 og 2 ukesykluser (1 & 2 kamper i uken), hvor mengde med analysemøter og analytisk tilrettelegging øker i takt med at treningsvolumet går ned. Vi var også godt innom tracking, 

Så var det tid for representanten fra FC Barcelona. Antonio Josè Gomez kom rolig og avslappet inn i rommet, og bar med seg en meget sterk trygghet innen idretts- og fotballfaget. Innholdet han kom med strider sterkt mot den "klassiske" portugisiske tankegangen med Vitor Frades' taktiske periodisering - her gikk det mer mot en isolert "fotballspesifikk" fysisk styrketrening med hensikt å redusere skadeomfang. En av teoriene man baserer seg på er forholdet mellom kropp og handlinger den må håndtere i fotballbanen. Vi vet at kroppen må tåle et x antall ekstra newton i tillegg til egen kroppsvekt i hver handling som omhandler retningsforandringer og luftaksjoner (eksempelvis vendinger og hopp). Det er derfor nødvendig å bearbeide musklene til å håndtere en slik belastning ved bruk av proprioseptiv og klassisk styrketrening. Dette deles opp igjen om det er forebygging av skader eller rehabilitering etter skadeomfang. Ved forebyggingsarbeid var det ønskelig å legge dette til rette i forkant av øktene, hvor øktene var korte (30-45 min - altså ingen vits å skulke dette folkens!) og spesifikt rettet for å varme opp i forkant av økt, tillegg til utvikling av fysiologiske fordeler. Merk at det ikke er snakk om tung styrketrening, men lettere vekter med fokus på raskere aksjoner. Når de raske aksjonene avtar i hastighet, tar man fatt på en ny muskelgruppe. På dette viset får man opprettholdt en høy intensitet på styrketreningen, holder belastningen lavt, men jobber med maksimal styrke ved raskere aksjoner. Med riktig og variert forebyggende styrketrening vil skadeomfanget reduseres. Hovedomfanget (92% av skadene) omfatter hamstring (37%), lysker (23%), overside lår (19%) og leggmuskler (13%) - dog kan forskning vise til forskjelligheter her, og disse muskelgruppene omhandler til dels også flere mindre grupperinger som kan forebygges på hvert sitt vis. Det viser seg uansett at rundt 40% av skadene kan unngås ved riktig forebygging. En morsom detalj er også at styrketreningen foregår innendørs i telt, med kunstgressunderlag og fotballsko - dette fordi de antar vil gjøre øktene mer spesifikke hva angår det motoriske aspektet. 


Her presenterer vi en øvelse i relasjon til mikrosyklus og dernest belastningsspesifikt. Foto: High Performance Football Coaching.


Foruten treningsmetoder ser man også at forholdet på belastning er viktig for unngåelse av skader. Av mine erfaringer er mange opptatt av å skape topping av "form" i forskjellige deler av sesong/måneder/kamper/uker (ref. forskjellige tankeganger) i både bredde og opp mot toppfotballen. Derimot ønsker FCB det tvers motsatte, og vil skape en jevn styring av belastning, hvor de også heller øker belastning og intensitet i perioder med heftig kampprogram fremfor å ta "pauser". Da går gjerne volum ned (1 time), men intensitet høyere opp. Det kan også hende det er doble økter, som varer i kortere tid men innehar et heftigere innhold. Videre fikk vi se individuelle planer, og det er ikke lite som er levnet til tilfeldigheter der i gården. Alt dokumenteres av innhold i treninger, data fra GPS og aksjoner, for å kunne overvåke belastning hos spillerne. Øvelsene tar utgangspunkt i en rekke variabler når de konstrueres: de bioekjemiske forholdene hos spilleren (tenk idrettslære), det kreative og ekspressive hos spilleren (frihet innen rammer), det emosjonelle aspektet (konkurranser), sosio-affektive forhold, det individuelt kognitive hos spillerne, det koordinative og fysiologiske forbedringer. De er ellers meget posisjons og rollefaste inn mot ungdomsfotballen - dette fordi de ønsker spesifikk tilpassing av ungdommens fysiologi inn mot kravene som stilles i de forskjellige rollene. Eksempelvis er de fysiologiske kravene hos en falsk 9'er forskjellig fra en boks-til-boks midtbane. 

Under landskamp Portugal v Ungarn, her er jeg sammen med Ricardo (Portugal) og Muhammad (Palestina)

Til slutt lurte vi hva som var fellesnevneren hos alle spillerne som slår igjennom hos FC Barcelona - så her er svaret til alle unge og håpefulle fotballspillere fra Norge til hvordan bli best: Toppspillerne i FC Barcelona elsket spillet så til de grader (kall det fotball 24/7). Spillerne elsker konkurranser og er meget konkurransedyktige. Til syvende og sist er de utrolig flinke til å jobbe i team og samarbeider lett med hverandre!

Avsluttende:

Foruten det som er beskrevet har vi gått grundig igjennom belastningsstyring, grunnleggende fotballideer og konsepter i Portugal, samt skadeforebygging utover resten av kurset. Igjen er det meget mye innhold. Jeg er åpen for å ta en prat med de som ønsker å vite mer om hva som ellers foregår her! 

Mens jeg har fullført dette har jeg tilbringet tid i Oslo for å fullføre min bacheloroppgave innen pedagogikk ved UiO og samtidig innlevere 2 sett med 7 utdypende spørsmål rundt de to første modulene i Lisboa. Akkurat nå befinner jeg meg i Lisboa for modul 3 og 4, hvor vi tilbringer tiden med ledelse og videre basisideer i fotballen. Alt forberedes spent inn til Mourinho kommer, så følg med på bloggen for oppdateringer utover! 


En del av gjengen, fra høyre: Rodrigo (Brasil), Geoffrey (Canada), Jessica (Kina), Alfred (Sverige), Mikko (Finland), Mohammed (Kuwait), Muhammad (Palestina). 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits